درباره وبلاگ آخرین مطالب پیوندهای روزانه پيوندها
تبادل لینک هوشمند نويسندگان
کوروش بزرگ کوروش بزرگ پدر ایران زمین گشتاسپ
گُشتاسْپ (به ایرانی باستان ویشتاسپَ به معنی دارندهٔ اسب آماده) نام چند شخصیت معروف تاریخی در ایران باستان است:
دیگر کاربردها:
شیخ بهایی
بهاءالدین محمد بن حسین عاملی[۲] معروف به شیخ بهائی (زادهٔ ۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی در بعلبک، درگذشتهٔ ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان) حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ[۳] و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری؛ که در دانشهای فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است. به پاس خدمات وی به علم ستارهشناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را به نام او سال «نجوم و شیخ بهایی» نامگذاری کرد.[۴] محتویاتادامه مطلب ... سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:شیخ بهایی,مهاجرت به ایران,تاریخ تولد و مرگ شیخ بهایی,استادان,شخصیت سیاسی,شیخ بهایی و شاه عباس اول,جشنواره شیخ بهایی,, :: 12:2 :: نويسنده : جمال
ماد
ماد نام یکی از اقوام ایرانی تبار[۱] که در سده ۱۷ پیش از میلاد در سرزمینی که بعدها به نام ماد شناختهشد، نشیمن گزید.[۲] بسیاری از مورخان باستان، به صراحت، مادها را «آریایی» خواندهاند.[۳][۴][۵] واژگان بازمانده از گویش مادی [مانند: Farnah (= فر)؛ Paradayda (= پردیس)؛ Vazraka (= بزرگ)؛ Vispa (= همه)؛ Spaka (= سگ)؛ Mitra (= مهر)؛ Xshayathia (= شاه)][۶][۷]؛[۸] در زبان پارسی باستان، و نیز تصریح «استرابون» به «آریایی» بودن زبان مادها و پیوند و همسانی آن با زبانهای پارس و بلخ و سغد و سکاها[۹][۱۰] و نیز کلام داریوش بزرگ ـ که زبان مادها و پارسها را در یک گروه قرار میدهد،[۱۱] نشانهٔ از «آریایی» بودن زبان مادهاست. بناهای مذهبی (معابد) یافته شده در سکونتگاههای مادها[۱۲] و نیز نامهای خاص مادی که با اسامی دینی آریایی ترکیب شدهاند (مانند: Mazdakku، Bagparna، Auraparnu، Artasiraru، Bagdatti، Bagmashda) به آشکارا تعلق مذهبی قوم ماد را به اندیشهها و آیینهای دینی هندوایرانی (آریایی) و شاید زرتشتی، نشان میدهد.[۱۳] نام شاهان و سرداران ماد که در متون آشوری و یونانی و پارسیباستان ذکر گردیدهاند (مانند: فْرَوَرتی، اوُوَخْشَترَ، اَرشْتْیوَییگَ، شیدیرپَرنَ، تَخمَسپادَ و…) همگی به آشکارا «آریایی» هستند.[۱۴][۱۵] برخی مدعی هستند بر پایهٔ نظریهٔ "حضور دیرین مردم آریایی در خاور نزدیک و میانه" که توسط جمعی از تاریخدانان به ویژه جهانشاه درخشانی ارائه شدهاست، واژهٔ "مَدَه" در نوشتارهای میانرودان به نادرست به معنای عام سرزمین ترجمه شدهاست که با برخی از اسناد باستانی سازگار نمیباشد. بر پایهٔ این نظریه دست کم از هزارهٔ سوم پیش از میلاد مادها در بخشهای غربی ایران حضور داشتهاند.[۱۶] بر پایه برخی منابع مادها میان قرون ۹ تا ۷ پیش از میلاد حکومتی یکپارچه برای سرزمینهای مادی تشکیل ندادند و در این رابطه برخی معتقدند که به نظر میرسد آن چه در بارهٔ نهادهای تمدنی و حکومتی مادها در متون تاریخی (هردوت و پس از وی) روایت شدهاست، تصویری متعلق به هخامنشیان و پارسها باشد که سپس به تن و قامت مادهایی که روزگارشان گذشته بود، پوشانده و بازسازی شدهاست.[۱۷] آن چه از متون آشوری - که اسنادی معاصر با دوران مادها هستند - برمیآید، آن است که مادها از سدهٔ نهم تا هفتم پ. م. نتوانسته بودند چنان پیشرفتی بیابند که سبب همگرایی و اتحاد و سازمانیافتگی قبایل و طوایف پراکندهٔ ماد بر محور یک رهبر و فرمانروای برتر و واحد - که بتوان وی را پادشاه کل سرزمینهای مادنشین نامید؛ آن گونه که هرودوت، دیاکو را چنین مینماید، شده باشد.[۱۸] پادشاهان آشور در ضمن لشکرکشیهای پرشمار خود به قلمرو سکونت مادها، همواره با شمار فراوانی از «شاهان محلی» (حاکمان مستقل شهرهای مختلف) روبهرو بودهاند و نه یک پادشاه واحد حاکم بر کل سرزمینهای مادنشین.[۱۹][۲۰]
شاهنشاهی ماد در زمان هووخشتره به بزرگترین پادشاهی غرب آسیا حکومت میکرد و سراسر ایران را آن چنان که در نقشه سرزمین ماد هویدا است برای نخستین بار در تاریخ به زیر یک پرچم آورد. هوخشتره بنیانگذار اولین قدرت ایرانی بود. پایه گذاری دولت ماد به عنوان نخستین دولت بر پایه وحدت اقوام مختلف ساکن فلات ایران با مشترکات و پیوندهای فرهنگی را باید به عنوان مهمترین رویداد در تاریخ ایران به شمارآورد. مجموعه لشکرکشیهای آشور به سرزمین ماد در قرن هشتم پ. م. و خطر حمله از غرب بهوسیله دولت زورمند آشور، نیاز تشکیل یک دولت متمرکز را برای مادها که جدیدترین مهاجران به زاگرس بودند بوجود آورد. هرودوت مینویسد:
محتویات
ادامه مطلب ... یک شنبه 28 مهر 1392برچسب:ماد,منابع و مآخذ تاریخ دوران ماد,سرزمین ماد,طوایف ماد,جنگهای آشور و ماد,ظهور پادشاهی ماد,شاهان ماد,دیاکو,فرورتیش,خشتریته,هووخشتره,ایشتوویگو,جنگهای اشور و کشور ماد,آشوربانیپال پادشاه آشور,تشکیل سلطنت سراسری مادها در ایران,حمله ماد و نابودی دولت آشور,شکست آشور و فتح شرق لیدیه,صعود پادشاهی ماد به شاهنشاهی آسیایی,وحدت اقوام مختلف سراسر ایران,تمدن مادها,دین مادها,زبان مادی,ظهور و صعود هخامنشیان,نابودی پادشاهی ماد,, :: 12:14 :: نويسنده : جمال
شاه عباس یکم
شاه عباس بزرگ یا شاه عباس یکم (۹۹۶-۱۰۳۸ه. ق / ۱۵۸۷-۱۶۲۹م) نامدارترین شهریار دوران صفوی است. او فرزند شاه محمد خدابنده و پنجمین شاه از دودمان صفوی است که بر ایران به مدت بیش از ۴۲ سال با اقتدار شهریاری نمود. شاه عباس در هجده سالگی قزوین را متصرف شد و خود را شاه ایران خواند. او برای آنکه خیالش از سوی عثمانی آسوده گردد، پیمان نامهٔ صلح با آن کشور بست و باختر ایران را به آنان واگذارد. سپس به بهینهسازی امور درونکشوری و فرونشاندن شورش استانها پرداخت. او نخست ازبکان را شکست داد و سپس به جنگ با عثمانی درآمد. او در سه نوبت با عثمانی جنگید و در هر سه بار پیروز شد. همچنین دو بار به گرجستان حمله کرد و آن را غارت کرد. از واپسین لشکرکشیهای او میتوان فتح قندهار و آزادسازی جزایر و بنادر خلیج فارس از دست پرتغال را نام برد. در زمان شاه عباس درآمد نقدی و غیر نقدی کشور بالا رفت و همچنین بازرگانی با کشورهای بیگانه افزایش یافت. او بسیاری از نقاط کشور را آباد کرد و بناهای بسیاری ساخت که هنوز برخی از آنها پابرجاست. شاه عباس در گذار زندگی یکی از فرزندانش را کشت و دو تن دیگر را کور کرد و دو پسر دیگرش نیز در کودکی مردند؛ بدین شیوه در هنگام مرگ جانشین شایستهای از خود بازنگذاشت و به ناچار نوه او با نام شاه صفی به پادشاهی رسید.
محتویات
ادامه مطلب ... جمعه 19 مهر 1392برچسب:شاه عباس یکم,عباس میرزا,شاه عباس بزرگ,معاهده صلح استانبول,اقدامات شاه عباس بزرگ,عکس شاه عباس,شورش خان احمد گیلانی,لشکرکشی شاه عباس به طبرستان,جنگ با ازبکان,جنگ با ازبکان,, :: 10:57 :: نويسنده : جمال
شاه سلطان حسین
شاه سلطان حسین (حکومت: ۱۱۰۵-۱۱۳۵ه. ق/۱۶۹۴-۱۷۲۲م) آخرین پادشاه از دودمان صفوی بود که به مدت ۳۰ سال حکومت کرد. او در ۱۴ ذیحجه سال ۱۱۰۵ هجری قمری (۶ اوت ۱۶۹۴ میلادی) تاجگذاری کرد و حکومتش با قیام افغانها به رهبری محمود هوتکی و سقوط اصفهان پایتخت کشور در ۱۱۳۵ هجری قمری () به پایان رسید. پایان سلطنت او فروپاشی عملی دودمان دیرپای صفویه را نیز رقم زد. محتویاتادامه مطلب ... جمعه 19 مهر 1392برچسب:شاه سلطان حسین,اقدامات شاه سلطان حسین,عکس شاه سلطان حسین,سقوط اصفهان,عاقبت شاه سلطان حسین,اصفهان,شاهان ایران,اعدام شدگان ایران, :: 10:53 :: نويسنده : جمال
ناصرالدینشاه قاجار
محتویات
ادامه مطلب ... جمعه 19 مهر 1392برچسب:ناصرالدینشاه قاجار,قبله عالم,سلطان صاحبقران,شاه شهید,ناصرالدین میرزا,عکس ناصرالدین شاه,اقدامات ناصرالدین شاه, :: 10:49 :: نويسنده : جمال
امیرکبیر
برای دانشگاهی به همین نام دانشگاه صنعتی امیرکبیر را ببینید. «میرزا محمد تقیخان فراهانی»[۱] (زاده: ۱۱۸۶، درگذشته:۲۰ دی ۱۲۳۰) مشهور به امیرکبیر، یکی از صدراعظمهای ایران در دوره ناصرالدینشاه قاجار بود. اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او ادامه یافت. مدت صدارت امیر کبیر ۳۹ ماه (سه سال و سه ماه) بود. وی مؤسس دارُالفُنون بود که برای آموزش دانش و فناوری جدید به فرمان او در تهران تأسیس شد. همچنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله اقدامات وی بهشمار میآید. امیرکبیر پس از این که با توطئه اطرافیان شاه از مقام خود برکنار و به کاشان تبعید شد، در حمام فین به دستور ناصرالدینشاه به قتل رسید. پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شدهاست.[۲] [۳] بی نینگ انگلیسی که همراه وزیر مختار انگلیس امیر را ملاقات کرده وی را فردی درشت و تنومند و هوشمند توصیف کرده است. بی نینگ مینویسد امیر در جوانی اهل کشتی بوده و اندام قوی و درشت وی هم موید همین مطلب است. از پهلوانی امیر اطلاعی در دست نیست اما ورزش زورخانه در زمان وی رایجترین ورزش بود. لباس امیر جبه بود و به منشیانش نیر دستور داده بود جبه به تن کنند. امیر کلاه بلندی بر سر میگذاشت و موهای وی بلند و از نوع به اصطلاح پاشنه نخواب بود. وزیر مختار انگلیس در یکی از گزارشهایش مینویسد پول دوستی که صفت بارز ایرانیان است به هیچ وجه در امیر راهی ندارد. همه وی را فردی مورد اطمینان و غیر قابل فساد میدانستند. دکتر یاکوب ادوارد پولاک اتریشی مینویسد: پولهایی که به امیر میدادند و نمیگرفت همگی خرج کشتنش شد.[۴] ادامه مطلب ... جمعه 19 مهر 1392برچسب:امیرکبیر,میرزا محمد تقیخان فراهانی,صدراعظم,ناصرالدین شاه,فیلم ناصر الدین شاه,عکس امیر کبیر, :: 10:45 :: نويسنده : جمال
ایرج قادری
محتویاتادامه مطلب ... پنج شنبه 18 مهر 1392برچسب:ایرج قادری,امیر ایرج قادری,بازیگر سینما,عکسهای ایرج قادری,فیلمهای ایرج قادری,زندگی نامه ایرج قادری, :: 15:16 :: نويسنده : جمال
محمدعلی فردین
محمدعلی فــردیـن (زادهٔ ۱۵ بهمن ۱۳۰۹ در تهران ٬ متوفی به تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۷۹ در تهران) بازیگر سینما و کشتیگیر ایرانی بود. وی با فیلم «دوقلوها» به کارگردانی شاپور یاسمی درنقش برادر دوقلوی ناصر ملکمطیعی درچند پلان شروع کرد و بعد ها با بازی در فیلم چشمه آب حیات حضور حرفه ای خود را در سینما آغاز کرد. از دیگر فعالیتهای وی قبل از عرصه سینما میتوان به ورزش کشتی اشاره کرد او در قهرمانی کشتی جهان ۱۹۵۴ مدال نقره گرفت. بعد از انقلاب اسلامی فردین همچون بسیاری دیگر از هنرمندان،از ادامه فعالیت بازماند و تقریبا خانه نشین شد. فردین از محبوبیت ویژه ای از بین دیگر هنرمندان ایرانی، در میان توده کثیر مردم ایران برخوردار بود، به دلیل طبع جوانمردی و خصلت مردانگی که در نقش های سینمایی و زندگی شخصی اش به تصویر کشید، شخصیت فردین را در قلبهای مردم ایران پایدار کرد و به او لقب سـلـطـان قلـبها را دادند.
محتویاتادامه مطلب ... پنج شنبه 18 مهر 1392برچسب:محمدعلی فردین,فردین,زندگی نامه فردین,ازدواج فردین,کشتی گیری فردین,بازی گری فردین,عکسهایی از فردین, :: 15:6 :: نويسنده : جمال
نقش رستم
مختصات: ۲۹°۵۹′۲۰″ شمالی ۵۲°۵۲′۲۹″ شرقی
نقش رستم نام مجموعهای باستانی در روستای زنگیآباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس ایران است که در فاصلهٔ ۶ کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد. این محوطهٔ باستانی یادمانهایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای دادهاست و از حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همواره مورد توجه بودهاست زیرا آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجستههای متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقشبرجستهٔ ویرانشدهای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارند و در دورهٔ ساسانی، محوطهٔ نقش رستم از نظر دینی و ملی نیز اهمیت بسیار داشتهاست. در گذشته، نام این مکان سهگنبدان یا دوگنبدان بودهاست که در بین مردم منطقه، به نامهای کوه حاجیآباد،کوه استخر یا کوه نِفِشت نیز خوانده میشد و احتمالاً نام نقش رستم پس از آنکه ایرانیان بین رستم، پهلوان شاهنامه و سنگنگارههای شاهان ساسانی ارتباط برقرار کردند به این مکان داده شد. قدیمیترین نقش موجود در نقش رستم مربوط به دورهٔ عیلام است که نقش دو ایزد و ایزدبانو و شاه و ملکه را بهتصویر کشیده بود ولی بعدها در دورهٔ ساسانی، بهرام دوم بخشهایی از آن را پاک کرد و نقش خود و درباریانش را به جای آن تراشید. کعبه زرتشت بنای سنگی و بُرجمانند موجود در این محوطهاست که به احتمال زیاد در دورهٔ هخامنشی ساخته شده بود و کاربرد آن تاکنون مشخص نشده است؛ بر سه گوشهٔ این بنا دو کتیبه از شاپور اول و کرتیر نوشته شدهاست که از نظر تاریخی ارزش زیادی دارند. چهار آرامگاه دخمهای در سینهٔ کوه رحمت کنده شدهاند که متعلق به داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم هستند که همهٔ آنها از ویژگیهای یکسانی برخوردارند. اردشیر بابکان نخستین کسیست که در این محوطه، سنگنگارهای تراشید و صحنهٔ تاجگیریاش از دست اهورامزدا را ثبت کرد. پس از وی نیز شاهان ساسانی صحنههای تاجگذاریشان یا شرح نبردها و افتخارتشان را بر سینهٔ کوه نقش کردند. اینکه اردشیر و پسرش شاپور دوم نقشبرجستههایی را در کنار نقشبرجستههای همتایان هخامنشی خود در نقش رستم تراشیدند، احتمالاً نشان از راهکردی فرهنگی و سیاسی در تقلید از گذشته داشتهاست. محتویاتادامه مطلب ... سه شنبه 16 مهر 1392برچسب:نقش رستم,نقش عیلامی,کعبه زرتشت,آرامگاههای هخامنشی,آرامگاه داریوش بزرگ,سنگنبشتههای آرامگاه,آرامگاه خشایارشا,آرامگاه اردشیر یکم,آرامگاه داریوش دوم,آثار ساسانی,اهورامزدا و اردشیربابکان,پیروزی شاپور بر امپراتوران روم,بهرام دوم و درباریان,سنگنگاره پیروزی بهرام دوم,آناهیتا و نرسی,نبرد هرمز دوم و نقش نیمهتمام آذرنرسه,نبرد شاپور دوم,صفحهٔ تراشیدهٔ بینقش,, :: 22:15 :: نويسنده : جمال
|