باباطاهر
 
درباره وبلاگ


درود دوستان گرامی به وبلاگ کوروش بزرگ خوش امدین نام وبلاگ مطعلق هست به کوروش بزرگ ولی از همه ی دوره های تاریخی ایران مطلب میزارم و امیدوارم وبلاگ مفیدی باشه برای همه ی ایرانیان و پارسی زبانان و از همه ی شما دوستان میخوام با نظرات خود من را به سوی وبلاگ بهتر یاری دهید با سپاس فراوان بدرود
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 172
بازدید کل : 3724
تعداد مطالب : 242
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



کوروش بزرگ
کوروش بزرگ پدر ایران زمین




آثار

برخی معتقدند ترانه ها یا دو بیتی‌های باباطاهر در بحر هزج مسدس محذوف و به لری سروده شده‌است[۲]. دو قطعه و چند غزل و مجموعه کلمات قصار به زبان عربی از آثار دیگر اوست. کتاب سرانجام شامل دو بخش عقاید عرفاً و صوفی و الفتوحات الربانی فی اشارات الهمدانی است. پنج نمونه از رباعیات بابا طاهر:[۳]

مو آن رندم که نامم بی قلندر   نه خون دیرم نه مون دیرم نه لنگر
چو روز آیه بگردم گرد گیتی   چو شو گرده به خشتی وانهم سر

 

ز دست دیده و دل هر دو فریاد   که هر چه دیده وینه دل کنه یاد
بسازم خنجری نیشش ز پولاد   زنم بر دیده تا دل گرده آزاد

 

خداوندا که بوشم با که بوشم   مژه پر اشک خونین تا که بوشم
همم کز در برانن سو ته آیم   تو کم از در برانی واکه بوشم

 

هزارت دل بغارت برده ویشه   هزارانت جگر خون کرده ویشه
هزاران داغ ویش از ویشم اشمر   هنی نشمرده از اشمرده ویشه

 

چه خوش بی مهربونی هر دوسر بی   که یک سر مهربونی دردسر بی
اگر مجنون دل شوریده‌ای داشت   دل لیلی از او شوریده تر بی

زندگی

از خاندان و تحصیلات و زندگی بابا طاهر اطلاعات صحیحی در دسترس نیست اما بنا به نوشته راوندی در راحةالصدور، بابا طاهر در سال ۴۴۷ هجری با طغرل سلجوقی دیدار کرده و مورد احترام او نیز قرار گرفته‌است. در یکی از دوبیتیهای مشهورش سال تولدش را به حروف ابجد گنجانیده که پس از محاسبه توسط به سال ۳۲۶ هجری رسیده‌است. او پس از ۸۵ سال زندگی وفات یافته‌است.

آرامگاه همدان

آرامگاه وی در شمال شهر همدان در میدان بزرگی به نام وی قرار دارد[۴]. بنای مقبره بابا طاهر در گذشته چندین بار بازسازی شده‌است. در قرن ششم هجری برجی آجری و هشت ضلعی بوده‌است. در دوران حکومت رضاشاه پهلوی نیز بنای آجری دیگری به جای آن ساخته شده بود. درجریان این بازسازی لوح کاشی فیروزه‌ای رنگی مربوط به سده هفتم هجری بدست آمد که دارای کتیبه‌ای به خط کوفی برجسته و آیاتی از قرآن است و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی با همت انجمن آثار ملی و شهرداری وقت همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده‌است. این بنای تاریخی طی شمار ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۶ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده‌است. در اطراف بنای جدید فضای سبز وسیعی احداث شده است[۵].

برخی از بزرگان و ادیبانی که در جوار مزار باباطاهر آرمیده‌اند:

آرامگاه خرم‌آباد

باباطاهر در شعرهای خود از کلمات و اصلاحات لری استفاده کرده و مردم لرستان این را دلیلی بر لر بودن باباطاهر می‌دانند. مردم لر به پیران و مرشدان اهل حق لفظ بابا را نسبت می‌دهند و این دلیل دیگری است که باباطاهر از اهالی لرستان بوده است.[۱] باباطاهر را در گویش لری بّاوطاهِر تلفظ می‌کنند.
آرامگاه باباطاهر در خرم‌آباد که قدمت آن به دوره خوارزمشاهیان می‌رسد در مرکز شهر خرم‌آباد و شرق قلعه فلک‌الافلاک در محله‌ای به نام قرار دارد. این بنا به شماره ۱۹۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۶]

نگارخانه

پانویس

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «گنبدبابای بزرگ». وب‌گاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، ۲۰ بهمن ۱۳۹۰. بازبینی‌شده در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۳.
  2. ادیب طوسی، محمد امین، « فهلویات لری »، نشریهٔ دنشکدهٔ ادبیات تبریز، ۱۳۳۷ ه. ش.
  3. The Lament of Baba Tahir: Being the Rubaiyat of Baba Tahir, Hamadani (Uryan) By Elizabeth Curtis Brenton. Pages: 23, 33, 35, and 43
  4. در سال‌های بین ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ بخشی از میدان آرامگاه باباطاهر توسط استاندار وقت تخریب و قسمت‌هایی از آن به اصناف فروخته شد.
  5. اکنون پادگان نظامی سپاه پاسداران و خانه‌های سازمانی جایگزین فضای سبز گشته است.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «مقبره باباطاهر، خرم‌آباد». وب‌گاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان. بازبینی‌شده در ۸ فروردین ۱۳۹۰.
  7. «آشنایی با آرامگاه باباطاهر عریان، همدان». همشهری آنلاین، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱. بازبینی‌شده در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۳.

جستارهای وابسته


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:باباطاهر، باباطاهر عریان,شاعر دو بیتی سرا,, :: 12:21 ::  نويسنده : جمال